نشست كميته تربيت‌بدني مجلس براي بررسي مشكل دوپينگ تيم ملي وزنه‌برداري ايران به نتيجه نهايي نرسيد و قرار شد جلسات ديگري در اين راستا تشكيل شود.

حجت‌الاسلام سيد جلال يحيي‌زاده نماينده تفت‌ و ميبد در خانه ملت با اشاره به جلسه‌ي امروز كميته تربيت‌بدني مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به برگزاري جلسه‌ي امروز كميته‌ي تربيت بدني مجلس با مسوولان فدراسيون وزنه‌برداري، كميته‌ي ملي المپيك و سازمان تربيت بدني در خصوص نتايج اين جلسه، گفت: در اين جلسه صحبت‌هاي مختلفي صورت گرفت كه برخي از آنها ارتباطي به آنچه كه ما دنبال مي‌كرديم، از جمله بحث فراخوان مسوولان حاضر در دومينيكن به ايران، نداشت.

وي افزود: اعضاي حاضر در جلسه (كميسيون فرهنگي و كميته تربيت بدني مجلس) به دليل بحث‌هاي مفصل‌تر از اينها كه بايد بررسي مي‌شد، زياد اجازه ندادند بحث درباره نامه‌ي سازمان تربيت بدني به مسوولان فدراسيون وزنه برداري مبني بر بازگشت همراهان تيم از دومينيكن ادامه يابد، اما در خصوص بحث دوپينگ، مرادي رييس فدراسيون وزنه‌برداري عنوان كرد كه نسبت به ايوانف از قبل نيز شك و ترديدهايي وجود داشته و گزارشي نيز از سوي فدراسيون به مسوولان بالا داده شده بود؛ ولي مورد توجه قرار نگرفته بود.

وي ادامه داد: ما نيز وظيفه‌ي خود مي‌دانيم بر اساس مستنداتي كه در اختيار داريم براي اثبات اين ادعاها، بررسي‌هاي دقيق را به طور كامل انجام دهيم و در اين راستا مستنداتي نيز براي بررسي در اختيار ما قرار گرفته است. البته در اين زمينه به طور كامل يقين نداشتند كه ايوانف به طور عمد در اين كار مقصر بوده است، ولي در مجموع اعلام خطر كرده بودند.

وي ادامه داد: احساس ما نيز اين شد كه غير از ايوانف احتمالا عده‌اي ديگري نيز از قضيه اطلاع داشته‌اند، ولي صريحا و آشكارا اعترافي در اين زمينه نكرده‌اند. در كل برآيند صحبت‌هاي جلسه‌ي امروز مي‌تواند اين باشد كه عده‌اي ديگر غير از ايوانف از از اين موضوع اطلاع داشته‌اند.

يحيي‌زاده افزود: ما نيز آنچه كه رييس فدراسيون جهاني وزنه‌برداري گفته كه به ورزشكاران ايران در اين قضيه ظلم شده را قبول داريم و آنها جزء كم‌تقصيرترين افراد در اين زمينه بوده‌اند و متاسفانه با محروميت مواجه شده‌اند.

يحيي‌زاده خاطر نشان كرد: براي آنكه بي‌عدالتي نشود بايد اين مباحث را بيش از اين‌ها دنبال كنيم تا مقصران اصلي شناسايي و با آنها برخورد شود، چون با حيثيت فرهنگي و ورزشي و اخلاق پهلواني كشور ما بازي شد و تعدادي از جوانان ورزشكار ما براي مدتي از مسابقات كنار گذاشته شدند.

وي افزود: در كل مي‌توان گفت در اين جلسه به نتيجه‌ي خاص و نهايي نرسيديم. بحث در اين زمينه به اندازه‌اي پر دامنه است كه در چند جلسه نيز نمي‌توان به عمق آن رسيد، لذا قرار شد اين جلسات با بخش‌ها و افراد مختلف ادامه پيدا كند و صحبت‌ها و رايزني‌هاي بيشتري صورت گيرد تا به جمع‌بندي نهايي برسيم و همانطور كه مردم انتظار دارند مقصران اين مسئله شناسايي و به مجازات برسند و رييس مجلس شوراي اسلامي نيز اين وظيفه را برعهده‌ي ما گذاشته است.

نايب رييس كميته‌ي تربيت بدني مجلس، گفت: در خصوص حضور ايوانف در ايران سوالاتي شد كه مرادي رييس وزنه‌برداري عنوان كرد كه به وي گفته شد لياقت ماندن در كنار تيم وزنه‌برداري ايران را ندارد و با توجه به آن كه بايد تشريفات چند روزه‌اي براي رفتن وي وجود داشته باشد، طبق اخبار به دست آمده اين تشريفات سريعا صورت گرفته و وي از ايران خارج شده است و در اين زمينه فدراسيون وزنه‌برداري، سازمان تربيت بدني را مقصر مي‌داند، ولي آقايان هاشمي و كفاشيان عنوان كردند براي بازخواست از ايوانف هر زماني كه بخواهند مشكلي ندارند و هر موقع از وي خواسته شود مي‌توانند او را احضار كنند، ولي در اين خصوص رييس فدراسيون وزنه‌برداري سازمان را همچنان مقصر دانست.

در همين راستا اميررضا خادم نيز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: جلسه‌ي امروز قابل جمع‌بندي نبود و مواردي كه مطرح شد ما را با علامت سوال‌ها و ابهامات زيادي روبرو كرد، از ما خواسته شد كه براي تكميل گزارشات و رسيدن به جمع‌بندي دقيق‌تر، اين جلسات همچنان ادامه پيدا كند تا به پاسخ‌هاي بهتري در خصوص ابهامات موجود در جلسه‌ي بعدي دست پيدا كنيم.

وي ادامه داد: همچنين به اين وسيله ما مي‌توانيم موارد ديگري را از طريق افراد مختلف از جمله برخي از اعضاي تيم ملي وزنه‌برداري مورد پيگيري قرار دهيم تا به جمع‌بندي برسيم.

خادم تصريح كرد: اما مهم‌ترين مطلبي كه مطرح است اينكه شايد جدا از مراقبت‌ها و بحث مبارزه با دوپينگ در كشور، اين ادعا مطرح شد كه براساس يك برنامه‌ريزي و اطلاعاتي كه به ديگران داده شده اين اتفاق رخ داده است، ولي براي صحت و سقم آن بايد بررسي بيشتري صورت دهيم تا به نتيجه‌ي دقيق‌تري برسي

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا